Er mysli sundt?
» » » Er mysli sundt?

Er mysli sundt?

Posted i Mysli | 0

Vagt i gevær! Det er hvad mange sundhedseksperter har råbt, når de er blevet spurgt: “er mysli sundt?”. Men hvorfor er det at man pludselig er begyndt at advare imod mysli som en del af en sund og næringsrig morgenmad? Det virker paradoksalt når mysli i sin tid blev opfundet som en helsespise og i visse kredse, i kombination med en god gang motion, blev udråbt som værn imod sygdomme.

Mysli snyltere

Grunden til den udbredte skepsis iblandt sundhedseksperter lægger i de mange mysli-produkter, der indeholder store mængder af tilsat sukker, der øger antallet af kalorier uden at byde ind med gode fibre, fedtstoffer, vitaminer eller andre vigtige byggesten for en sund krop.

Men der findes jo masser af usunde morgenmadsprodukter på markedet, tænker du nok. Og ja, det gør der helt bestemt, men problemet med de usunde myslier er, at du typisk ikke er opmærksom på at de ikke er sunde. F.eks er du nok ikke i tvivl om at chokopops eller Frosties ikke er super sunde, og det gør os i stand til at vælge dem til eller fra på et fornuftigt vidensgrundlag. Mysli, derimod, har et noget anderledes “image”. For mysli er jo sundt, der det ikke? Det er i hvert fald hvad mange forbinder med mysli, og det er i høj grad også hvad mysliens emballage signalerer med et meget organisk udtryk med korn, frugt og nødder. For nødder er sunde, gryn er sunde, frø er sunde og frugter er sunde. Kort fortalt er hovedingredienserne i en mysli sunde. Problemet er bare at disse mysliens grundsten er pakket ind i en masse sukker, der ikke bidrager med andet end tomme kalorier – og det er her det bliver farligt.er mysli sundt?

It’s a jungle out there!

Lad os se på hvorfor mange advarer imod mysli som en del af din morgenmad. Som med så mange andre fødevareprodukter, findes der altid producenter der ridder med på bølgen, og fremstiller deres produkter i en sparet eller mere “let tilgængelig” udgave. I henhold til mysli snakker vi om en mysli der taler mere til den søde tand, end til de originale sunde værdier. Disse myslier har alle det tilfælles at man har ofret de naturlige sundhedsmæssige fordele på smagsløgenes alter, og gået efter en fremstillingsmetode og ingredienser der gør myslien sødere og samtidig billigere at fremstille. Kort fortalt pakker man myslien ind i pakker der signalerer sundhed, og snyder købere der ikke læser varedeklarationen i detaljer. For den gængse opfattelse er (var?) jo at mysli er sundt – Myslien’s far Maxmillian Bircher-Benner ville vende sig i sin grav, og derfor er det på tide at udpege mysliens sorte får, og få sat disse snyltere på porten til fordel for en sundere og mere næringsrig udgave af denne supermorgenmad!

Før vi kan udpege de sunde myslier, skal vi have et kig på hvad der gør en mysli sund.

Hvorfor er mysli sundt?

De fleste myslier indeholder masser af fibre, b-vitaminer, mineraler, enkeltumættede fedtsyrere og proteiner der alle er vigtige byggesten for en sund og velfungerende krop.

 

  • Fibre er delvist fordøjelige sukkerarter, der ikke nedbrydes af tyndtarmens enzymer. Det betyder at de passerer uforandret igennem tarmen, og opfanger affaldsstoffer der ikke skal optages af kroppen, og sender dem ud af systemet, hvilket er godt for din fordøjelse. Derudover sænker fibre dit kolesterolniveau og formindsker derved risikoen for hjerte- og karproblemer. Fibre hjælper også til at forsinke optagelsen af andre kulhydrater fra tyktarmen, og sinker derved dit blodsukker, alt imens de mætter så du ikke vil føle sult hvis fiberdepoterne er fyldte.
  • B-vitaminer findes bl.a i visse nødder og mælkeprodukter og dermed også i en god gang morgenmysli. B-vitaminer er helt essentielle når du skal omdanne proteiner og næringsstoffer til energi.
  • Fedt er energi og energi er essentielt. Der er dog forskel på fedt, og mysli er takket være nødder rig på de såkaldte enkeltumættede fedtsyrer, der har en positiv virkning på dit kolesterolniveau.
  • Proteiner hjælper til opbygning af dine muskler, knogler og immunforsvar. Mange nødder er meget høje på proteiner.
  • Mineraler: 
    • Magnesium er vigtig for kroppens stofskifte, og dermed også for vores muskler og hjerte. Findes bl.a i korn- og mejeriprodukter.
    • Fosfor er vigtigt for dine knogler og blodtryksregulering. Findes bl.a i korn- og mejeriprodukter.

 

Som du kan læse, er der mange gode argumenter for hvorfor en mysli er sund, men det er desværre langt fra alle myslier der overholder den anbefalelsværdige sammensætning.

 

Hvad skal man kigge efter i en sund mysli?

Du skal være specielt opmærksom på tre ting, når du vælger mysli. Jeg kalder den FFS.er mysli sundt?

 

1) Fedt er vigtigt for dig, og det anbefales at 25-40% af dit daglige energiindtag kommer fra fedt – men det er ikke alle fedttyper der er lige gode. Isolerer vi fedt som energikilde (altså vi ser kun på de 25-40% af dit daglige energiindtag) anbefales det at op 2/3 bør komme fra enkeltumættede fedtsyrer, du får fra bl.a nødder, imens den resterende 1/3 bør komme fra de mættede og flerumættede fedtsyrer. Det er jo umiddelbart et point til myslien, da det er de rigtige fedtsyrer du får. Det er dog stadig vigtigt at mysliens samlede fedtprocent ikke overskrider 10% jvf. anbefalinger fra fødevarestyrelsen.

2) Fiberindholdet i en sund mysli bør være mindst 8%. I en mysli kommer fibrene primært fra havregrynene der indeholder 10 g per 100 g. Du kan med fordel også kigge efter hvor mange fuldkorn myslien indeholder, da det er en god indikator af hvor mange gode fibre, vitaminer og mineraler myslien indeholder.

3) Sukkerindholdet er hvor de fleste myslier fejler i forhold til at være sunde. Utroligt mange myslier har væsentligt mere end de anbefalede 10-13%. Der to primære sukkerkilder. Der er det rene tilsatte sukker, der bør få alarmklokkerne til at ringe, og så er der det naturlige sukker i form af frugt og bær. Sidstenævnte er ikke så farlige, da de også indeholder gode vitaminer og næringsstoffer, men den rene tilsatte sukker, bidrager ikke med andet end tomme kalorier. Det er desværre ikke alle producenter der opgiver hvor meget af sukkeret i myslien der er tilsalt, og hvor meget der er naturligt, så der bliver man nødt til at nærstudere ingredienslisten.

Overholder du ovenstående tre tommelfingerregler, har du bidraget til at sætte mysli-sylterne på porten, og har samtidig givet dig selv og din krop masser af energi, fibre, vitaminer og proteiner til en ny og god dag :)

 

Kilder:
sundhedsstyrelsen.dk
hjerteforeningen.dk
spiseguiden.dk